Nu even wat Ande(r)s

23 september 2015 - Medellín, Colombia

Het is pas een week geleden sinds onze laatste blog, maar het voelt véél langer!

Na ons bezoek aan het bergdorpje Minca, gingen we naar Palomino aan de zee. Daar hebben we bijzonder weinig gedaan... Beetje lezen, beetje over het strand wandelen, beetje in zee in de golven spelen, beetje in de rivier zwemmen. Veel meer konden we ook niet doen in de broeierige hitte. Na een paar dagen niksen, wilden we wel weer iets actievers doen (iedereen die Jorn en mij kent weet dat stilzitten niet onze sterkste kant is ;-)). We hadden van veel mensen gehoord dat Park Tayrona (groot natuurpark tussen Palomino en Santa Marta, met jungle en een traditioneel indigenous dorpje) heel mooi was, dus besloten we daarheen te gaan. We wisten dat het vrij prijzig was, maar bij de ingang van het park bleek dat alles nog duurder zou uitpakken dan we dachten. Ook bleek het al weekend te zijn (op zich fijn dat "tijd" ons nu al overkomt :)), wat ervoor zorgde dat het flink druk zou zijn. En het was nog steeds bloedheet! Alles bij elkaar vonden we het toch niet waard om het park in te gaan, ook omdat we waarschijnlijk later nog wel vergelijkbare plekken zouden tegenkomen. Onze eerste concessie van de reis!

We namen een bus en vervolgden onze weg richting Santa Marta, naar de busterminal. We kochten een busticket voor een nachtbus naar Medellín, een ritje van zo'n 15 uur. De bus was behoorlijk comfortabel en zelfs voorzien van wifi en loeiende airco! Serieus, een dikke trui plus deken waren geen overbodige luxe... Toen we na een paar hobbelige uurtjes slapen wakker werden, reden we over vrolijk rondslingerende weggetjes midden in de bergen van de Andes, met hier en daar prachtig uitzicht op valleien, rivieren en watervalletjes.

Toen we in Medellín aankwamen om half negen, scheen de zon alweer volop. Gelukkig was de temperatuur heel aangenaam lenteachtig - de bijnaam van de stad is dan ook 'the city of eternal spring'. Me gusto! We namen een metro (de enige in het land) naar onze wijk El Poblado en kwamen aan bij een superleuk hostel, met een tuintje en hangmatten en vlak bij allerlei leuke barretjes en restaurants. 's Avonds gingen we naar een rooftop bar van een hotel voor cocktails en uitzicht over de verlichte stad. Te decadent voor woorden, maar wel tof!

Zondag hebben we na een rustige start een kabelbaan naar Parque Arví genomen. We dachten voor een leuk uitzicht over de stad bij daglicht, maar daar bleek niet veel van te kloppen. Het eerste stuk van de kabelbaan, die de arme wijken verbindt met de metrolijn en dus met de rest van de stad, kwam uit in een levendige wijk halverwege de berg. Het tweede deel nam ons mee over de top van de berg, over een dicht begroeid bos en groot natuurreservaat. Dat was dus Parque Arví! We hadden helaas maar twee uur de tijd om rond te lopen, maar evengoed was het heerlijk om in de schone en koele lucht te zijn en bovendien middenin de bergen en het bos!

Deze week hebben we naast het bezoeken van de nodige toeristische trekpleisters ook elke dag twee uur Spaanse les op het programma staan. Gisteren hebben we daarna ook nog kunnen oefenen tijdens een language exchange. En we hebben proefondervindelijk vastgesteld dat Spaans praten aanzienlijk makkelijker gaat na een flink glas piña colada ;-) (volgens kenner Jorn een van de betere)

Over de stad zelf, de free walking tour die we gisteren hebben gedaan en de tour over "a famous criminal from the city“ die we nog gaan doen volgt later nog een blog! Foto's volgen ook later. Nu ga ik Jorn zijn goede voorbeeld volgen en mijn huiswerk voor de les vanmiddag doen.

Hasta luego, amigos!

1. Annick:
    23 september 2015
    Ha! Toffe verhalen! Ben benieuwd naar de tour over die bekende crimineel. Frank en ik hebben net een serie gekeken over een drugsbaron uit Medellin :-)
  2. Maud:
    24 september 2015
    Oh volgens mij zijn jullie op een hele leuke plaats terecht gekomen :-) Zo klinkt het in ieder geval. Succes met het studeren! Have fun xxx Maud
  3. Eveline:
    25 september 2015
    Goed bezig daar, met Spaanse les :) Veel plezier!
  4. Saskia:
    25 september 2015
    Klinkt supergoed allemaal, gaaf hoor! Enjoy :)
  5. Clari:
    27 september 2015
    Wat een leven, tof die Spaanse les. Daar gaan jullie veel aan hebben denk ik